Plzeň se rozloučila s titulem Evropského hlavního města kultury

25.01.

V polovině prosince 2015 se uzavřel program Evropského hlavního města kultury, který trval jedenáct měsíců a i s náročnými přípravami celkem zhruba sedm let. Podílely se na něm stovky účinkujících, místních i zahraničních partnerů a institucí; do města přivedl statisíce turistů. Prestižní evropská značka, o kterou s mnohaletým předstihem soutěží řada měst, s sebou přinesla očekávané pozitivní efekty - nárůst návštěvnosti, zviditelnění a zatraktivnění Plzně jako místa pro život, turistiku i podnikání, či oživení kulturního potenciálu mnoha míst i zapojených organizací.

Díky projektu je Plzeň vyhledávanou turistickou destinací. Podle mého názoru se realizace vydařila, program považuji za úspěšný. Zároveň je tu ale závazek vůči dalším létům, musíme zajistit udržitelnost,“ uvedl primátor města Plzně Martin Zrzavecký. Za povedené akce označil například Festival světla, Bavorské kulturní dny, z dlouhodobých projektů pak kreativní zónu DEPO2015, kterou prošlo během šesti měsíců kolem 100 tisíc tuzemských i zahraničních návštěvníků. „Na politické úrovni nyní vedeme diskuzi, v jakém rozsahu poběží DEPO2015 dál,“ doplnil primátor.

„Máme za sebou důležitý rok, kdy se Plzeň stala vyhledávaným místem na kulturní mapě Evropy. Plzeň navštívili nejrůznější umělci čeští i zahraniční, program byl zasvěcen také slavným plzeňským rodákům a tvůrcům, ať už to byl Jiří Trnka, Gottfried Lindauer či Ladislav Sutnar, kteří se tak pomyslně vrátili zpět do svého města. Pro veřejnost se otevřel skutečný plzeňský poklad – interiéry Adolfa Loose. Mimořádně bohatý program Evropského hlavního města kultury se nyní uzavírá, ale já věřím, že leckterý projekt z tohoto programu bude pokračovat i nadále a stane se trvalou součástí plzeňské kulturní nabídky,“ hodnotí Martin Baxa, 1. náměstek primátora pro oblast kultury, cestovního ruchu, památkové péče a projektu Plzeň – Evropské hlavní město kultury 2015.

Dosavadní návštěvnické výsledky naznačují, že Plzeň je v roce 2015 nejlepší ze všech krajských měst, co se dynamiky růstu týče. Za první tři čtvrtletí zaznamenala nejvyšší meziroční nárůst počtu turistů, tedy více než Praha, Brno i Ostrava.

„Podle předběžných výsledků po třetím čtvrtletí můžeme potvrdit, že celková návštěvnost akcí Evropského hlavního města kultury významně přesáhne jeden milion návštěvníků, což se již nyní pozitivně odrazilo na tržbách plzeňských hotelů, restaurací a dalších poskytovatelů služeb,“ konstatuje ředitel společnosti Plzeň 2015 Jiří Suchánek.

V počtu turistů přinesly letošní statistiky ve srovnání s běžným rokem 2013 nárůst přenocování ve výši 30 %. Ředitelka městské organizace destinačního managementu Plzeň – turismus Zuzana Koubíková k tomu uvádí: „Za první tři čtvrtletí tohoto roku se v Plzni ubytovalo přes 194.000 hostů, což je o 13,7% více než za stejné období loňského roku. Počet přenocování v Plzni činil k poslednímu září více než 380.000 nocí, i v tomto případě jde o 13% meziroční nárůst. Ve 3. čtvrtletí, tedy v průběhu letních měsíců, vzrostl počet nocujících hostů v Plzni o 17%. To považuji za výborný výsledek vzhledem k extrémně horkému letnímu počasí, které městské turistice příliš nepřeje. Ještě větší boom zažívá jednodenní turistika. Počet klientů turistického informačního centra stoupl zhruba čtyřnásobně. Od ledna do října jsme zorganizovali 1070 komentovaných prohlídek centra pro více než 27.000 osob, což je zhruba pětinásobek oproti loňskému roku, kdy se ve stejném období uskutečnilo 218 prohlídek.“

Obrovskou hodnotu má také atraktivní mediální obraz města, který titul Evropské hlavní město kultury 2015 západočeské metropoli přinesl. „O Plzni vyšlo v souvislosti s titulem Evropské hlavní město kultury kolem 3.000 článků v českých médiích a několik stovek zahraničních. Reportáže v zahraničním tisku, rozhlase a televizích mají nevyčíslitelnou hodnotu, takový reklamní prostor bychom nikdy nezaplatili. Točily o nás například britská televize BBC, rakouská ORF, německé ZDF i ARD, návštěvu Plzně opakovaně doporučil průvodce Lonely Planet,“ vyjmenovává tisková mluvčí Plzně 2015 Mirka Reifová.

Obecně prospěšná společnost Plzeň 2015 však své aktivity prosincem 2015 nekončí. Dlouhodobá udržitelnost byla od začátku důležitým kritériem projektu Evropské hlavní město kultury, na který Evropská unie i sami organizátoři kladou velký důraz. Vytipovali proto několik úspěšných akcí a víceletých aktivit, na které naváží v příštích letech. Mezi nimi jsou například dobrovolnický Klub strážných andělů či projekt Skryté město s oblíbenými sousedskými procházkami. Pokračovat budou lektorské programy a vzdělávací programy pro začínající podnikatele, umělecké rezidence či literární večery v Loosových interiérech. V Kreativní zóně DEPO2015 bude pod názvem Makerspace dál fungovat otevřená dílna či možnost pronájmu sdílené kanceláře, zavítat sem znovu mohou i milovníci neobyčejných výstav.