Rozhovor, který přečtete jedním DECHEM

25.03.

DECHEM, to je úspěšné designérské studio, které tvoří architektka Michaela Tomišková a sklář Jakub Janďourek. DECHEM, to je čerstvý vítěz cen Akademie designu a držitel titulu Grand designér roku 2014! DECHEM, to jsou designéři, kteří společně s Wernerem Aisslingerem, Jiřím Příhodou, Janem Plecháčem, Henry Wielgusem a Maximem Velčovským vytváří vizuálně atraktivní, živou zprávu o našem životě v Plzni v roce 2015. Tvoří poutní místo v řeči současného designu v kreativní zóně DEPO2015, kterou vám vyrazí DECH(EM)!

Jaký máte vztah k industriálním prostorům?
Máme moc rádi industriální prostředí, často pracujeme v severních Čechách v menších průmyslových provozech kovodílen a skláren a je to inspirativní prostředí. Bez výjimky se ale jedná o drobné stavby z období před rokem 1945.

Jak vás prostor DEPO2015 inspiroval?
Inspirací pro naši práci byla barokní krajina Plzeňska, mariánský kult a klášter Plasy, ale špetka industriální atmosféry se v našem projektu pro DEPO2015 také objeví.

Co vás na projektu Domus – poutní místo designu nejvíc baví?
Líbí se nám připravovat objekt přímo na míru pro Plzeň a jeho okolí. Přiznáme se, že kraj neznáme příliš dobře a toto je krásná příležitost se přiblížit a s některými místy se propojit hlouběji.

Vaše instalace bude jedním z ústředních motivů. Na co se mohou návštěvníci těšit, prozradíte něco víc? 
Jedná se o interaktivní mechanický objekt symbolické krajiny. Pracujeme zde s archetypy světla a tmy, niterného a vnějšího, se světy nadzemním a podzemním a jejich propojením elementem vody.

V čem bude váš objekt typický pro tvorbu Dechem a v čem se třeba od projektů, za které jste letos získali ocenění Grand designér roku, liší?
Pro nás je v tomto případě charakteristické použití skleněných broušených prvků, ze kterých sestavujeme snové krajiny. S ohledem na barokní a zároveň industriální kontext jsme si dovolili archaičtější zpracování materiálů, složitý pohyblivý mechanismus i přímočarou symboliku. 

Co říkáte na spojení duchovna a designu, Domus má být jakýmsi prostorem stvořeným pro meditaci v obklopení krásnem?
Není to spojení úplně tradiční, alespoň ne dnes tady. Jsme na výsledek sami velmi zvědaví. Věříme, že krásné věci mohou pomáhat v dobrém a laskavém životě, přirozeně do něho patří. 

Celou instalací se prolínají témata, která vychází z obecného vnímání Plzně. Co vás napadne, když se řekne Plzeň?
Pivo, strojírenství, cesta z Prahy do Německa, Jaroslav Sutnar, kriminál na Borech.

Zkuste se zamyslet nad spojením Plzeň a design. Plzeň je městem kultury, průmyslu, sportu, piva, je i městem designu?
My Plzeň až tolik neznáme, takže nevíme. Ale věříme, že designu se daří všude, kde jsou lidé s dobrým vkusem, kteří pečují o své okolí s láskou a pozorností. A takoví lidé v Plzni být musí.

Sen každého designéra je navrhovat pro masy, vaše dílo pravděpodobně uvidí velké množství lidí, kteří nejsou typickou cílovou skupinou a nevědí, co mohou očekávat…čím byste je nalákali?
Příběhem ukrytým ve vodním světě, kde se vznáší třpyt nad příbytky lidí. No a pokud to někomu nebude stačit, tak pivem. Plzeňským.

Petra Vomelová