Týden kulturních fabrik

18.09.

Zahraniční odborníci se zkušenostmi s provozováním kulturních center podobných budoucíKulturní továrně Světovar, která je jedním z hlavních projektů Evropského hlavního města kultury 2015, představili své zkušenosti z oblastí financování, provozu, marketingu a programového managementu. „Kulturní centra dnes vznikají proměnou nejrůznějších průmyslových objektů – v bývalých jatkách, továrně na bavlnu nebo z dopravního depa. Týden kulturních fabrik ukázal, jak taková centra fungují. Podařilo se nám do Plzně přivézt odborníky na špičkové úrovni a jejich příspěvky byly vskutku zajímavé a inspirativní,“ hodnotí Adriana Krásová z neziskové společnosti Plzeň 2015, která akci pořádala za finanční podpory Programu švýcarsko-české spolupráce, ve spolupráci s Výzkumným centrem průmyslového dědictví FA ČVUT a Kolegiem pro technické památky ČKAIT a ČSSI v rámci projektu Industriální stopy.

Mezi hosty byli například ředitelka známého španělského kulturního centra Matadero Madrid Carlota Álvarez Basso, ředitel významného uměleckého centra Spinnerei v Lipsku Bertram Schultze, ředitel švýcarského kulturního centra Kaserne v Basileji Thomas Keller, spoluzakladatel Kreativní fabriky v Rotterdamu Leo van Loon, významná švýcarská architekta Isa Stürm, ale i čeští odborníci Benjamin Fragner z ČVUT v Praze, umělecký ředitel mezinárodního festivalu současného umění 4+4 dny v pohybu Pavel Štorek, či ředitel pražského organizace Praha 14 kulturní David Kašpar.

„Řekl bych, že Světovar má velmi dobrý základ. Jedná se o relativně velký prostor, kde jsou obsaženy i odlišné struktury budov. Dohromady to vytváří zajímavý celek se zvláštním rukopisem. Místo je atraktivní i pro svoji částečnou surovost, zároveň se to líbí i umělcům, nechtějí místo vypulírované,“ hodnotil Bertram Schultze, který od roku 2001 řídil přeměnu původně největší evropské továrny na bavlnu v světově proslulé umělecké centrum Spinnerei v Lipsku.

„Pracujte s lidmi odsud a zaměřte se na vlastní umělce i kulturní instituce, zároveň ale nezapomínejte udržovat vazby na mezinárodní scénu. Důležitá je také jasná umělecká koncepce, centrum by se mělo profilovat se určitým směrem,“ radí Carlota Álvarez Basso z madridského kulturního centra Matadero.

S tím souhlasí programový ředitel Plzně 2015 Jiří Sulženko: „Nebude to další divadlo, další koncertní sál. Nechceme a nemůžeme jim konkurovat. Měl by to být jakýsi domov pro ty, kteří tady budou fungovat. Domov pro absolventy univerzity, kteří tady budou pracovat v kreativním inkubátoru, domov pro rezidenty, kteří tady budou tvořit, domov pro místní komunitu, která tady bude mít svoje zázemí, ať už dětský klub, nebo různé kurzy či kroužky,“ nastiňuje Sulženko.

Celková návštěvnost akce přesáhla stovku lidí, v publiku byli posluchači z celé republiky. Program zaujal současné a potenciální provozovatele kulturních prostor, ale i akademiky a  programové ředitele zahraničních institutů a zástupce ambasád. „Potěšila nás účast hostů z ostravské univerzity, Pardubic, Brna, pražské Meet factory, studenti i přednášející Arts managementu z VŠE a dalších uměleckých škol, dorazili i zahraničí hosté z Bavorska či rakouského Grazu,“ vypočítává Adriana Krásová. „Pro ty, které téma zajímá, ale neměli příležitost se zúčastnit programu na Světovaru, jsme připravili výstavu ve Smetanových sadech představující úspěšné příklady kulturních center jinde v Evropě. Fotografie vypráví příběhy velkých i malých měst, dokumentuje prospěšné propojení a využití funkčních center v bývalých továrnách.“

Výstava potrvá do konce měsíce, uvažuje se o jejím následném putování po republice.

Rekonstrukce Světovaru bude zahájena letos na podzim, předpokládaný termín dokončení je v první třetině roku 2015.